Isnin, 3 Disember 2012

WARNA DAN TUBUH



MERAH 

Melalui pendedahan kepada warna merah, kelenjar pituitari hingga ke kelenjar adrenal lebih teransang menghasilkan hormon epinephrine (adrenaline). Ia mengalir ke sepanjang sistem darah, serta mengubah beberapa kesan metaboliknya bagi menghasilkan suatu ransangan keaktifan. Antaranya adalah pengaliran darah dan nadi meningkat, sistem saraf autonomik terangsang lalu miningkatkan tindakan refleks tubuh, selera bertambah dan deria bau meningkat. Merah juga dapat menambah darah, meningkatkan kualiti oksigen dalam darah, menguatkan struktur tulang, dan memberi tenaga yang segera. 

JINGGA 

Warna ini dapat menguatkan sistem imun tubuh. Ia juga melancarkan sistem penghadaman, meningkatkan fungsi penyerapan nutrisi, memperlahankan kadar pengaliran darah, meningkatkan keyakinan diri, dan semangat juang. Apabila digabungkan dengan warna biru, ia memberi respon yang merehatkan, rasa selamat, dan mengurangkan gemuruh kepada sistem tubuh. 

KUNING 

Tindak balas elektrokimia pada retina mata semasa proses melihat cepat berlakuapabila melihat warna kuning. Warna ini dikatakan warna pertama dikesan dalam satu proses meliha. Ia merupakan suatu warna yang paling kompleks untuk ditafsirkan minda. Maka manusia secara semula jadinya memberi perhatian yang lebih pada warna kuning, terutama apabila digabungkan dengan warna hitam. Warna ini dapat menyingkirkan bahan toksin yang berlebihan pada sistem badan dan meningkatkan fungsi buah pinggang. 

HIJAU 

Meningkatkan kandungan Histamine dalam darah. Histamine dapat dijumpai pada seluruh tisu-tisu badan, ia berfungsi mengekalkan kelicinan otot dan kecairan darah. Ia merupakan daya pertahanan pada sistem badan bagi memulihkan kecederaan ataupun kesan elergi sekiranya berlaku. Warna hijau dapat meningkatkan aktiviti menyucikan darah, meningkatkan oksigen, menguatkan paru-paru, menambah stamina fizikal, dan menaturalkan asid yang berlebihan. Ia merangsang hormon keriangan bekerja supaya membentuk kestabilan emosi dan prasaan. 

BIRU 

Warna biru terkenal dengan kesan yang dapat dirangsang olehnya. Ia dapat menguatkan kapilari darah, merendahkan tekanan darah, memperlahankan nadi dan pernafasan, menurunkan suhu badan, mengawal penghasilan peluh yang keterlaluan, mengawal selera dan mengurangkan kesakitan ataupun stress. 

INDIGO 

Indigo merangsang aktiviti yang dapat menggalakkan pertumbuhan tisu-tisu baru bagi tubuh. Pada setiap saat, sel-sel tubuh berkemabang, bagi menggantikansel-sel yang mati. Proses ini berlaku dengan cepat dan pesat terutamanya pada sistem kulit manusiayang merupakan organ terbesar. Kehadiran spektrum indigo juga mencantikkan wajah, menaikkan seri muka meningkatkan mutu otak, dan memberi harapan serta inspirasi. 

VIOLET 

Violet memainkan peranan bagi aktiviti minda secara keseluruhan. Ia membaiki daya pekerjaan mental yang tidak teratur ataupun keletihan, meningkatkan mutu otak, memperbaiki mutu penglihatan, menguatkan memori, meningkatkan daya kepekaan dan kecerdasan kerohanian.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan