Isnin, 3 Disember 2012

AMALAN MANDI EMBUN PAHLAWAN MELAYU



Salam. Secara ringkas.. 

Amalan mandi embun pendekar zaman dulu mungkin banyak menyimpan rahsia yang tersembunyi. Selalunya amalan ini digabung bersama tatacara yang lain.. bagi tujuan yang sama iaitu meningkatkan kualiti energi diri. Energi diri ini ada beberapa makamnya, antaranya: 
  1. Makam jasmani – meliputi kulit, otot, sendi, tulang, darah dan organ-organ tubuh. 
  2. Makam naluri – iaitu zona shodr (fikiran) dan qalb (perasaan/qalbu) 
  3. Makam ruh – zon fuad (ruhul insani/spirit) – bahagian alam diri yang dalam. 
Embun tentunyalah merujuk kepada air yang terhasil dari wap-wap udara (gas) yang berlaku tatkala berada dalam masa atau keadaan tertentu. Pada alam, ia berlaku secara meriahnya pada subuh hari yakni semasa alam berada diantara dua keadaan iaitu gelab & terang (zona peralihan). 

Zon masa ini, menyimpan tenaga potensi yang banyak. Sifat embun (air) mampu merakam potensi-potensi tenaga ini. Lalu, amalan mandi air embun adalah seumpama proses memindahkan energi potensi yang tinggi dari alam ke sistem tubuh. Liang roma akan merakam getaran tersebut dan menghantar signal secara total ke saraf-saraf utama dan meransangkan kelenjar bagi menghasilkan hormon tubuh yang seimbang. 

Suasana suhu waktu subuh yang nyaman dan SEJUK pada getaran ultra violet, violet dan indigo amat akrab dengan frekuensi operasi sistem otak. Kondisi dalam tubuh di awal pagi (subuh) tatkala suhu luarnya sejuk tadi; akan berusaha mengekalkan suhu PANAS bagi setiap organ.. KOORDINASI panas & sejuk ini melengkapkan keseimbangan keduanya. Dalam hukum thermo dinamika, tubuh harus berjalan secara isothermis.. barulah enzim-enzim dapat berkerja. 

Dan tatkala tubuh (yang berusaha menahan sejuk/dingin pagi) disirami air embun (yang sejuk), TINDAKBALAS dalaman akan berlipat ganda demi terus mengekalkan suhu dalaman tubuh sekitar 36%C (adakalanya tubuh mengeletar bagi menghasilkan HABA demi mengekalkan suhu dalaman tubuh). Provokasi atau Tindakan ini MENJANAKAN EFISYENSI energi dalaman tubuh. Dalam ilmu bio-energi kuno, ia menjanakan HARA tubuh, meransang KUNDALINI, menjanakan buka-tutup pintu makam tenaga tubuh (chakra) dan sebagainya. 

Biarpun pada awalnya tubuh agak terkejut dan bertindak-balas secara auto menstabilkan suhu tubuh.. AMALAN yang berterusan bakal MELATIH tubuh untuk menjadi semakin MANTAP dan EFISYEN mengendalikan alairan HARA, KUNDALINI dan energi keseluruhannya. Ini lama kelamaan akan membentukan sebuah KUALITI LUARBIASA terhadap tubuh tersebut.. yang kelak (tatkala digabungkan dengan beberapa teknik lain seperti pernafasan, amalan diet / puasa, meditasi, muraqabah, zikrullah, doa-doa tertentu dll) bakal menjadikan PENDEKAR itu HEBAT jiwanya dan lahiriahnya. 

Walau bagaimana pun, amalan ini telah hilang ditelan zaman akibat sulitnya pengamalan yang TEPAT untuknya serta telah disalah-gunakan. Lalu, ianya tidak lagi dikongsi secara terbuka untuk generasi muda. 

Bagi pengamal kerohanian, embun simbolik kepada zat suci yang menyimpan energi kerohanian yang suci & tinggi. Ia mampu menjernihkan SHODR, QALB dan FUAD agar mencapai kecerahan alam diri yang tinggi. 

Wallahualam..

(Mir Hazil Hazran Ramli)



2 ulasan:

  1. betul. amalan mandi embun mampu menjadikan badan kebal senjata besi. mandi semasa pagi sebelum semayang subuh menurut kata seorg tua yg saya kenal. ambil embun sapu badan doa lah minta.

    BalasPadam